آموزش استفاده از هوش مصنوعی در تدریس به معلمان

آموزش استفاده از هوش مصنوعی در تدریس به معلمان

تاکید وزارت آموزش و پرورش بر تحول در آموزش و بهره‌گیری از هوش مصنوعی

رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش، در جمع مدیران کل آموزش‌وپرورش استان‌ها، بر ضرورت تحول در فرآیند آموزش و به‌روزرسانی روش‌های یادگیری با رویکردی متناسب با سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش تاکید کرد. او همچنین ورود فناوری‌های نوین از جمله هوش مصنوعی به فرآیند آموزش را مهم دانست و از مدیران خواست تا برنامه‌های توانمندسازی معلمان را با سرفصل‌های ملی هماهنگ کرده و حضور فعال در اجتماعات حرفه‌ای را تشویق کنند.

مهم‌ترین محورهای سخنان حکیم‌زاده عبارتند از:

  • تبیین “چرایی” کار: وی با تأکید بر اینکه نقش اصلی مدیران، راهبری “چرایی” فعالیت‌هاست، آن را عاملی برای افزایش انگیزه و جلوگیری از اقدامات رفع تکلیفی دانست.
  • محوریت سند تحول بنیادین: اجرای واقعی سند تحول بنیادین، با تمرکز بر روش‌های یادگیری روزآمد، مشارکتی، کار گروهی و خلاقیت، اولویت اصلی وزارتخانه است.
  • سه محور اصلاح روش‌های آموزش: این اصلاحات در سه حوزه گفتمان‌سازی، توانمندسازی و تولید محتوا صورت می‌گیرد.
  • فعال‌سازی اجتماعات یادگیری معلمان: حکیم‌زاده با اشاره به ثبت‌نام بیش از ۳۸۱ هزار نفر در این اجتماعات، نقش معلمان را در تولید محتوا و تبادل تجربیات بسیار مهم خواند.
  • توانمندسازی معلمان با رویکرد نوین: برنامه‌های توانمندسازی در سطوح ملی، استانی و منطقه‌ای، بر صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان (طراحی آموزشی و تدریس فعال)، محیط یادگیری مثبت و استفاده مؤثر از فناوری‌های جدید مانند هوش مصنوعی تمرکز دارند. او از مدیران استان‌ها خواست تا برنامه‌هایشان را با سرفصل‌های ملی هماهنگ کنند.
  • مشارکت در تولید محتوا: معاون آموزش ابتدایی بر تعامل دوسویه معلمان و سازمان پژوهش در تولید محتوای آموزشی تاکید کرد و خواستار پویایی بیشتر در این زمینه و دسترسی معلمان به منابع مختلف شد.

در نهایت، حکیم‌زاده از مدیران استان‌ها خواست تا با نظارت و راهبری مستمر، به تحقق عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت در آموزش‌وپرورش کمک کنند.