آزمون، خطا و پذیرش شکست مهم‌ترین درس‌هایی که دانش‌آموزان باید در مدرسه بیاموزند

آزمون، خطا و پذیرش شکست مهم‌ترین درس‌هایی که دانش‌آموزان باید در مدرسه بیاموزند

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، الهام یاوری، در کارگاه توانمندسازی مدیران مدارس سمپاد، بر لزوم آموزش پذیرش شکست و آزمون و خطا به دانش‌آموزان تاکید کرد. او این مهارت را کلیدی‌ترین درس برای تقویت روحیه ایستادگی و همکاری گروهی در حل مشکلات دانست.

نقش سمپاد در تربیت نیروی انسانی اثرگذار

یاوری در سخنان خود، با گرامیداشت یاد شهدای جنگ، مدارس سمپاد را مسئول تربیت نسلی متعهد و اثرگذار برای پیشبرد تمدن اسلامی-ایرانی دانست. او شش اصل محوری را برای دستیابی به این هدف در مدارس سمپاد برشمرد:

اصول شش‌گانه برای تربیت دانش‌آموزان سمپادی

  1. سلامت جسم، ذهن و روح: یاوری تاکید کرد که این سه بعد، پایه و پیش‌نیاز یادگیری هستند. او افزود دانش‌آموزان تنها زمانی مهارت‌ها را به درستی می‌آموزند که سلامت را در مربیان و مدیران خود ببینند و با ورزش، تغذیه مناسب و تربیت ذهنی می‌توان آنها را به افرادی با تاب‌آوری بالا تبدیل کرد.
  2. مشارکت فعال: این مشارکت باید در تولید محتوای علمی، کاربردهای عملی، اداره مدرسه و کلاس، و همچنین آسیب‌شناسی و ارائه راهکارها توسط خود دانش‌آموزان نمایان شود. حضور مؤثر دانش‌آموختگان سمپاد، شبکه اولیای کارآمد و دانشجو معلمان برجسته نیز از نمونه‌های بارز این مشارکت است.
  3. پشتکار، مسئولیت‌پذیری و حل مساله: به گفته یاوری، اگر دانش‌آموزان مسائل را متعلق به خود بدانند و با پشتکار برای حل آنها تلاش کنند، تعهد در وجودشان ایجاد شده و به افراد اثرگذاری تبدیل خواهند شد.
  4. آزمون و خطا و پذیرش شکست: این مهم‌ترین درسی است که دانش‌آموزان باید بیاموزند. یاوری معتقد است که باید تجربیات دانش‌آموزان را متنوع کرد و آنها را به خروج از منطقه امن و تجربه‌اندوزی تشویق کرد. شکست‌خوردن به آنها می‌آموزد که برای حل مشکلات به جمع نیاز دارند و روحیه ایستادگی را در آنها تقویت می‌کند.
  5. مدیریت دانایی‌محور: این رویکرد متفاوت از کتاب‌محوری صرف است و شامل توانایی طرح مسئله، پرسشگری صحیح، تحقیق هدفمند، ایجاد ارتباط بین ایده‌ها و فرصت‌سازی برای تعامل گروهی می‌شود. در عصر هوش مصنوعی، نظام‌دهی به داده‌ها و پرورش این توانایی‌ها در مدرسه، ارزشی بی‌بدیل دارد.
  6. یادگیرندگی سازمانی: مدارس باید به سازمان‌های یادگیرنده تبدیل شوند که همواره با کسب تجربه، در حال بهبود عملکرد خود هستند. مدیران این سازمان‌ها با بهره‌گیری از مشورت، تجربیات را عملیاتی می‌سازند.

مسیر تحقق سند تحول بنیادین

معاون وزیر آموزش و پرورش در پایان خاطرنشان کرد که آموزش‌های تخصصی نظیر این کارگاه، مسیر تحقق اهداف سند تحول بنیادین و ایجاد “مدارس تراز” را هموارتر می‌سازد و به ارتقای تمامی حوزه‌های شش‌گانه فوق کمک خواهد کرد.